Sanatorija

Kāda Norvēģijas mazpilsēta sāk piedzīvot savu uzplaukumu. Pilsētā ir uzcelta sanatorija, sākas iebraucēju pieplūdums, ceļas nekustamo īpašumu cenas. Katrs pilsētas iedzīvotājs izjūt labumu no tā, ka šeit sāk veidoties kūrorts. Bet “veiksmes stāsts” izrādās apdraudēts un var pat beigties, jo sanatorijas galvenais ārsts Tomass Stokmans atklāj, ka ūdens, ko saņem pilsēta, ir saindēts un kaitīgs veselībai. Doktors Stokmans uzskata, ka visa pilsētas ūdensapgādes sistēma jāpārbūvē, bet tas nozīmētu slēgt sanatoriju vismaz uz diviem gadiem un ieguldīt milzīgus līdzekļus. Tikmēr pilsētas mērs Peters, ārsta Stokmana brālis, kategoriski nostājas pret šādu risinājumu, un radušos situāciju steidz izmantot politiskie spēki, kuri vēlas gāzt pašreizējo varas eliti. Sākas nežēlīga cīņa, kurā tiek iesaistīta visa sabiedrība, bet visvairāk jācieš Tomasa ģimenei. Arī viņa sievai Katrīnai jāizdara sava izvēle – vai nostāties pret sava vīra vēlmi “glābt pasauli” vai tomēr atbalstīt viņu nevienlīdzīgajā cīņā, liekot uz spēles viņu ģimenes labklājību.

Norvēģu klasiķis Henriks Ibsens savai 1882. gadā sarakstītajai lugai devis izaicinošu nosaukumu “Tautas ienaidnieks”. Un tiešām – šajā darbā atrodamas tēmas, kuras arī mūsdienās izskan provokatīvi un asi, jo pašā būtībā sabiedrībā, kādu to savulaik redzēja Ibsens, nekas nav mainījies. Bet luga nav tikai un vienīgi par politiku, tajā cieši savītas mīlestības, nodevības, ģimenes tēmas, un izrāde katram tās skatītājam uzdos jautājumu: “Bet ko darītu tu? Kāda būtu tava izvēle?”

Iestudējums “Sanatorija” ir režisora Jāņa Kaijaka atgriešanās pie viņam tuvā norvēģu klasiķa Henrika Ibsena daiļrades, turpinot izrādē “Bernika projekts” (2015) aizsāktos filozofiskos meklējumus. Vienlaikus īpaša ir izrādes norises vietai izvēlētā telpa – sanatorija “Ogre”, kas pēdējo gadu laikā atdzimst kā ekskluzīva kultūrvieta, brīvvalsts laika kūrortpilsētas atmosfērai atspoguļojoties unikālajos Anša Cīruļa sienu interjera gleznojumos.

Pirmizrāde: 2022. gada 30. oktobrī sanatorijā “Ogre”

Izrādes ilgums: 2h 20 min (ar starpbrīdi)

Lomās:

Doktors Tomass Stokmans, sanatorijas galvenais ārsts – Guntars Arājs
Katrīna Stokmane, viņa sieva – Astra Kolberga
Petra Stokmane, viņu meita – Katrīna Anna Ozoliņa
Peters Stokmans, viņa brālis, pilsētas mērs – Guntis Kolbergs
Hjīls, Katrīnas audžutēvs – Pēteris Zilberts
Hovstā, avīzes “Tautas Vēstnesis” redaktors – Kalvis Kravalis
Billings, avīzes “Tautas Vēstnesis” žurnālists – Arturs Mālnieks
Aslaksens, tipogrāfijas īpašnieks, daudzu biedrību priekšsēdētājs – Andris Peismalietis
Horsters, kuģa kapteinis – Juris Gasparovičs vai Sandis Krapāns
Ekskursijas vadītāja – Ramona Rubene
Pilsoņi, svētku viesi, sapulces dalībnieki – Edijs Čibels, Inta Bērziņa, Sarmīte Krauze, Daiga Krūmiņa, Juris Jurāns, Madara Juška-Grundberga, Ramona Rubene, Annija Norberte, Nauris Pinne, Lienīte Audare, Elizabete Darge, Mārtiņš Apsītis, Emīlija Beate Bite, Lāsma Trukšāne.

Apbalvojumi

Ogres novada Gada balva kultūrā 2022 (kategorijā “Jaunrade”)

Pērkot biļeti “Biļešu paradīzes” kasēs, 15% atlaide ar Ogres novadnieka karti vai aplikāciju, ISIC/ITIC karti, pensionāra vai invalīda apliecību, grupas biļetēm (10+).

Radošā komanda:

Režisors – Jānis Kaijaks
Māksliniece – Ilze Kupča-Ziemele
Gaismu mākslinieks – Oskars Pauliņš
Skaņu, gaismu operatori – Mārtiņš Andersons, Austra Matveja
Šuvēja – Mairita Ose
Režisora asistente – Ramona Rubene
Radošā direktore – Ieva Rodiņa

Foto: Ieva Rodiņa

Mūs atbalsta:

   

 


Izrāde tapusi ar Vidzemes plānošanas reģiona, Latvijas Valsts mežu un Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu

Atsauksmes:

Gundega Saulīte, teātra kritiķe (Recenzija “Sena dziesma jaunās skaņās”, laikr. “Latvijas Laiks”, 15.11.2022): Izrādē, kurā daudz kontrastu, nepārprotami sajūtam mūsdienu pulsu. Kaut vai diskusijā par demokratiju, par viedokļu līderiem, ar kādiem šodien sastopamies ik uz soļa, par preses pērkamību un ”lasītāju interesēm” . Un galu galā – svarīgas un aktuālas ir pārdomas par godīgumu un uzticību savai pārliecībai, tās aizrauj un rosina. Režisors Jānis Kaijaks, māksliniece Ilze Kupča Ziemele, gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš un Ogres teātra ansamblis kopā radījuši vērienīgu un aktuālu iestudējumu.
Ērika Zirne, teātra kritiķe: Ogres teātra radošaja komandai izdevies izveidot imersīvu vides teātri – izrādi, kurai ir sava, neatkārtojama noskaņa, kas panākta, veiksmīgi apvienojot dažādus mākslinieciskos komponentus. Interaktīva sadarbība ar publiku, kur improvizētā pilsētas iedzīvotāju sapulcē par dalībniekiem kļūst ikviens izrādes apmeklētājs, izrādes telpa ar savu autentiskumu un senu, neatkārtojamu vēsturi, Anša Cīruļa sienu gleznojumi – tas viss rada īpašu, neparastu, pārsteigumu pilnu skatītāja pieredzi  neatkarīgi no tā, vai viņš ir regulārs teātra apmeklētājs vai atnācis noskatīties tikai šo izrādi. Es šo iestudējumu vēlētos apzīmēt kā gudro teātri, kur gluži nemanāmi uz skatītāja uztveri iedarbojas pilnīgi viss – gan telpas izvēle, gan gaismas, gan fona mūzika, gan interaktīvās mizanscēnas. Un izrādes pēcgarša, kas liek aizdomāties, cik biedējoši viegli ir iespējams manipulēt ar pūli vai kas sabiedrībai ir patiesa autoritāte?
Anete, skatītāja: Priecājos par iespēju arvien vairāk iepazīt pasaules zināmāko dramaturgu darbus, šoreiz to varēju vēsturiskajā sanatorijā “Ogre”, kura lieliski “pārstāv” lugā esošo kūrortu un sanatoriju, bet aktieri atdzīvina Ibsena drāmu un konfliktu starp doktoru Stokmanu un pilsētu, kad izrādās, ka sanatorijas ūdens ir piesārņots. Ogres teātra aktieri lieliski atspoguļo ne vienmēr vieglo izvēli starp patiesību un meliem, puspatiesībām, “baltajiem meliem” utt. Manipulēšana ar sabiedrības domu, pūļa musināšana, sabiedrības attieksmes nepastāvība – to visu izbaudām arī mēs, skatītāji, kļūdami pat par tautas sapulces dalībniekiem. Un, domājams, spējam saskatīt arī paralēles tepat visur apkārt kā balansēšanu un kompromisiem starp politisku, ekonomisku labumu un morāli. Šoreiz mans pluspunktiņš Hovstā atveidotājam Kalvim Kravalim, kā arī atkal Andrim Peismalietiem – Aslaksenam. Jāpiebilst, ka īpašu noskaņu izrādē piešķir Oskara Pauliņa gaismu spēle.
Ilze, skatītāja: Paldies OT par brīnišķīgu, aktuālu un neparastu izrādi. Paldies par ideju spēlēt sanatorijā “Ogre”, kas radīja īpašu atmosfēru. Man ļoti patīk noskaņa, kāda ir OT izrādēs – skatītājs tiešām jūtas gaidīts. Paldies!
Ēriks, skatītājs: Gaumīgs gabals, man patika!
Ilga, skatītāja: Ļooooti patika! Iesaku!
Agnese, skatītāja: Ļoti oriģināli, neparasti, skaisti. Interjeram tik atbilstoši un, kā parasti, Ogres teātrim raksturīgajā sirsnīgajā un draudzīgajā atmosferā!
Gundega, skatītāja: Paldies, man ļoti patika, iesaku visiem. Patika, ka tika iesaistīti skatītāji, pilnīgi kaut kas jauns, nebijis.
Ilona, skatītāja: Ļoti patika!
Stefānija, skatītāja: Noskatījos. Patika. Ļoti laba aktieru spēle, režija, tērpi. Dzīves situācijas nemainīgas… pārdomas pēc izrādes.
Mārīte, skatītāja: Laba izrāde, kā brīnišķīgs noslēgums svētku brīvdienu nedēļai!
Daina, skatītāja: Šodien @ogresteatris.lv izrāde “Sanatorija” pēc H.Ibsena lugas “Tautas ienaidnieks” motīviem. Izrāde notika atjaunotajā Ogres sanatorijā, kas lieliski sasaucās ar izrādes tēmu. Nekāda izklaidējošā šī izrāde nav, jo tā ir par smagām izvēlēm, kas cilvēkiem jāizdara gan starp pienākumu un izdevīgumu, gan draudzību un nodevību, ģimeni un visu sabiedrību, ideāliem un patiesību, kad saduras dažādas intereses un cilvēku dzīves…